Актуальні проблеми сучасної лінгвістики

Курс “Актуальні проблеми сучасної лінгвістики” є навчальною дисципліною, що передбачає ознайомлення студентів магістратури з основами сучасних лінгвістичних знань, з тими те-оретико-методологічними підходами, які наразі сформувалися у царині мовознавства, з найновішими тенденціями і напрямами, характерними для сучасного етапу в розвитку лінгвістичної науки. Цей “теоретичний аспект” мети курсу тісно пов’язаний з практичним, який передбачає вироблення в студентів магістратури навичок аналізу мовного та мовленнєвого матеріалу із застосуванням методів та прийомів, що використовуються в рамках новітніх лінгвістичних ділянок знання, безсумнівно, з опертям на ” класичні” методи та прийоми.
Сформулюємо завдання, які ми, автори цього посібника, ставимо перед собою: 1) створити необхідне дидактичне тло для засвоєння студентами теоретико-методологічних основ, на яких ґрунтуються сучасні напрями мовознавства, опрацювання їхнього термінологічного апарату (метамови), методів та підходів до аналізу мовного/мовленнєвого матеріалу; 2) ознайомити з основними етапами розвитку лінгвістичної думки і продемонструвати спадкоємність ідей, народжених у річищі різних парадигм мовознавчого знання; 3) ознайомити нашого читача з теоретичними здобутками сучасного вітчизняного мовознавства.
Проблематика “Актуальних проблем сучасної лінгвістики” охоплює такі напрями: 1) зміна парадигм у мовознавстві і наслідки цієї події для семіотики і мовної семантики; 2) антропологізм у мовознавстві; 3) лексична система мови в поняттях і термінах структурно-семантичної парадигми в мовознавстві; 4) понятійно-термінологічний та методичний апарат сучасної когнітивної лінгвістики та лінгвокультурології; 5) комунікативна лінгвістика, її метамова і методи дослідження; 6) дискурсологія.
Автори сподіваються, що студенти, які прослухають курс “Актуальні проблеми сучасної лінгвістики”, будучи озброєними дидактичними матеріалами у форматі цього посібника, будуть мати уявлення про:
• теоретичні основи новітніх напрямів у мовознавчій науці;
• визначення наукової парадигми;
• парадигмальну переорієнтацію мовознавства на межі тисячоліть: утвердження антропоцентричної лінгвістики у сучасному мовознавстві;
• поняття концепту як центральне в сучасній антропологічній лінгвістиці; лінгвокультурологічне витлумачення концепту;
• співвідношення термінів “концепт”, “поняття”, “значення”;
• методику опису концепту в науковому дослідженні;
• поняття концепту як основну складову мовної картини світу;
• історію становлення поняття “мовна картина світу”;
• типологію картин світу; співвідношення наукової та мовної картин світу;
• структуру національно-мовних картин світу;
• співвідношення понять “мова” та “культура”;
• поняття етноцентризму як соціально-психологічного та мовного феномена;
• специфіку ономасіологічного та семасіологічного підходів до вивчення лексики;
• формальне та семантичне варіювання лексеми; поняття лексеми, семеми, семи;
• структуру лексико-семантичної системи мови;
• поняття семантичного поля як способу здійснення системних зв’язків у лексиці;
• семантичні універсалії;
• основні категорії комунікативної лінгвістики;
• визначення комунікації як центрального поняття комунікативної лінгвістики;
• поняття мовної особистості, комунікативної компетенції та мовленнєвої поведінки;
• сутність мовленнєвого жанру як категорії комунікації;
• структурні характеристики стандартної комунікативної ситуації;
• комунікативні стратегії і тактики як комунікативні категорії;
• поняття пресупозиції як універсальної категорії комунікативної ситуації;
• диференціацію соціальних ролей інтерактантів у міжосо-бистісній комунікації;
• витоки та сучасний стан досліджень невербальних компонентів комунікації;
• визначення поняття “дискурс” у сучасній лінгвістиці;
• прагматичну структуру дискурсу;
• типологію дискурсу;
• методику проведення дискурс-аналізу як новітнього методу лінгвістичних досліджень;
• розмежування понять текст і дискурс.
Висловлюємо надію на те, що після опрацювання навчальних матеріалів у студентів-магістрів сформується не тільки “up-to-date” бачення “теоретичної ситуації”, яка склалася на сьогодні в лінгвістиці, а й постануть практичні вміння й навички проводити лінгвістичний аналіз із використанням найновітніших методів та прийомів, що підготує їх до написання високоякісних наукових праць як у форматі магістратури, так і подальшого підвищення наукової кваліфікації.
Матеріал перших чотирьох лекцій (1. Зміна наукових парадигм у лінгвістиці та формування когнітивного напрямку в мовознавстві; 2. Понятійно-термінологічний і методичний апарат сучасної когнітивної лінгвістики та лінгвокультурології; 3. Мовна картина світу як об’єкт лінгвокультурологічного вивчення; 4. Лексична система мови у поняттях і термінах структурно-семантичної парадигми у мовознавстві) підготовлений д.філол.н. І.О. Голубовською. Лекції 5 та 6 (5. Комунікативна лінгвістика як новітня галузь мовознавчої науки; 6. Дискурсологія в контексті розвитку сучасного мовознавства) підготовлені к.філол.н. І.Р. Корольовим. Формулювання питань до лекцій та оформлення літератури – к.філол.н. І.Р. Корольов.
Сподіваємося, що ці матеріали стануть у нагоді українському студентству, вплинуть на формування лінгвістичного світогляду, сприятимуть породженню нових ідей та підходів у мовознавчому пошуку.

Категорії:
Статті
© Всі права захищені - 2025, Фрилансер Олексій Абросімов

Розробник
Актуальні проблеми сучасної лінгвістики
Контакти

Ми використовуємо файли cookie, щоб дозволити нашому сайту працювати належним чином, персоналізувати контент і рекламу, надавати функції соціальних мереж і аналізувати наш трафік. Ми також ділимося інформацією про використання вами нашого сайту з нашими партнерами в соціальних мережах, рекламі і аналітиці. Детальніше політика конфіденційності описана за цим посиланням.

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor

slot gacor